پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۹۰
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۹
شیما جهان بخش حکایت تلخ آتش‌سوزی جنگل‌ها امسال در بسیاری از استان‌ها چون ‌گلستان، ‌چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، ایلام و... به گوش می‌رسد و این مسأله درختانی را که چند سال رازهای کهنه جنگل‌ها را در دل نگه داشته‌اند داغدار کرده است.
شعارسال: این درست است که تشدید خشکسالی‌های چند ساله، ‌گرمای هوا، رطوبت کم و دیگر عوامل طبیعی همگی دست به دست هم داده‌اند تا آتش را به جان جنگل‌ها و اراضی ملی بیندازند، اما اهمیت این مسأله زمانی دو چندان می‌شود که به گفته مسئولان حدود ۹۰ درصد از آتش‌سوزی‌ها ناشی از عوامل انسانی است. هر چند با وجود اطلاع‌رسانی فراوان و هماهنگی دستگاه‌های مربوطه مانند صدا و سیما، جهادکشاورزی، منابع طبیعی و... در استان‌های کشور، پخش تبلیغات تلویزیونی، برگزاری کلاس‌های آموزشی برای کشاورزان و دیگر اقدام‌های لازم انجام گرفته، اما باز هم شاهد برخی رفتارهای اشتباه مانند اختلافات خانوادگی و قومی و قبیله‌ای و آتش زدن «پس چر» مزارع برای آماده کردن زمین‌های کشاورزی برای کشت دوم تابستانه هستیم که منجر به آتش‌سوزی می‌شود.

*18 آتش‌سوزی در چهارمحال و بختیاری

«علی محمدی مقدم» مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در این خصوص در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار داشت: در 18فقره آتش‌سوزی که از ابتدای امسال رخ داده، 75 هکتار از عرصه‌های ملی، مرتعی و جنگلی طعمه حریق شده است.

وی بی‌توجهی برخی مسافران و گردشگران درخاموش کردن آتش برافروخته در مناطق مرتعی و جنگلی و مهمتر از آن آتش زدن مزارع از سوی کشاورزان برای آماده‌سازی زمین را از عوامل سوختن اراضی جنگلی دانست.

*معضل زغال‌گیری از عوامل آتش‌سوزی

محمدی مقدم با بیان اینکه مراتع و جنگل‌ها با تولید علوفه نقش قابل ملاحظه‌ای در اشتغال و معیشت مردم دارند، خاطرنشان کرد: کل تولید علوفه استان در شرایط عادی بارندگی، 204 هزار تن در سال است که معاش 20 هزار و 331 خانوار وابسته به آن است. متأسفانه معضل زغال‌گیری از سوی برخی افراد ناآگاه به ارزش واقعی جنگل‌ها از مسائلی است که به جان جنگل‌های استان افتاده و سودجویان به‌دنبال سود اندک با آتش زدن درختان اقدام به فروش زغال با بهای اندک می‌کنند.

* عامل انسانی در 90 درصد آتش‌سوزی‌ها

«عباس بهاری» فرمانده یگان حفاظت اداره‌ کل منابع طبیعی کرمانشاه نیز با بیان اینکه بیشترین آتش‌سوزی‌ها در عرصه‌های طبیعی شهرستان‌های دالاهو، گیلان غرب، کرمانشاه و صحنه رخ‌ داده، اظهار داشت: از ابتدای امسال 700 هکتار از جنگل‌ها و مراتع استان در ۷۲ فقره آتش‌سوزی از بین رفته است.
وی با بیان اینکه آتش‌سوزی‌ها در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ازنظر مساحت ۲۹۴درصد و ازنظر تعداد۳۰ فقره افزایش داشته، تصریح کرد: متأسفانه عامل ۹۰ درصد از آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع، عوامل انسانی بوده که برخی از آنها به‌دلیل اختلافات قومی و قبیله‌ای رخ داده است.

*کمبود نیروی انسانی از مهمترین مشکلات

این مقام مسئول با اشاره به اینکه کمبود نیروی انسانی از مهمترین مشکلات اداره‌ کل منابع طبیعی استان است، افزود: جوامع محلی، بسیج، سپاه و نیروهای داوطلب مردمی در زمان وقوع آتش‌سوزی همکاری مناسبی داشته‌اند، اما نیاز به نیروی جوان و آموزش دیده اولویت اصلی اداره منابع طبیعی است. وجود بالگرد در عملیات اطفای حریق مؤثر بوده، اما با جود اینکه در موارد متعددی یگان حفاظت منابع طبیعی هنگام آتش‌سوزی درخواست‌هایی را به هلال‌احمر استان در این باره اعلام کرده، متأسفانه همکاری لازم انجام نشده است.

*دستگیری عاملان آتش‌سوزی‌های عمدی در گلستان

«محمد آریانفر» ‌جانشین یگان حفاظت از منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان هم در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار داشت: 294 فقره آتش‌سوزی از ابتدای امسال به 210 هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی این استان خسارت وارد کرده که این میزان نسبت به سال گذشته رشد 3 برابری داشته است. وی با اشاره به اینکه در مناطق شرق استان مانند گرگان بیشتر آتش‌سوزی‌های مزارع و مراتع عمدی بوده، افزود: عاملان این آتش‌سوزی‌ها دستگیر شده‌اند و پرونده آنان برای رسیدگی به مراجع قضایی ارسال شده است.

آریانفر، خسارات وارده به عرصه‌های جنگلی گلستان را بیشتر سطحی دانست و خاطرنشان کرد: تغییرات شدید اقلیمی، افزایش دمای هوا، کاهش رطوبت زمین، آتش زدن سفال (بازمانده محصول) گندم و جو و عامل انسانی و بی‌مبالاتی برخی افراد از مهمترین دلایل آتش‌سوزی‌های امسال در گلستان بوده است.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه امکانات لازم انفرادی در استان مناسب است، ‌گفت: 70 درصد نیروی ما را افراد بالای 50 سال تشکیل داده‌اند که با وجود تجربه بالا به‌علت تحلیل نیروی بدنی توانایی لازم را در مقابله با آتش ندارند. مهمترین کمبود سازمان جنگل‌ها و مراتع استان نیروی جوان و خبره است.

*راه‌اندازی پایگاه اطفای حریق در گلستان

آریانفر، افزود: اطفای آتش در مناطق مرتفع استان که ارتفاع آن از 2 هزار و 500 متر آغاز می‌شود کاری سخت است و به‌علت سخت گذر بودن این مناطق 4 ساعت زمان می‌برد تا نیروها به محل برسند که به همین دلیل آتش گسترده بوده و گاهی نیروها 4 روز به‌صورت شبانه روزی مشغول خاموش کردن آتش هستند.

این مقام مسئول با اشاره به راه‌اندازی پایگاه اطفای حریق در گلستان، خاطرنشان کرد: با شروع پاییز امکان وقوع آتش‌سوزی‌های سطحی زیاد است از این‌رو لازم است جوامع محلی مانند همیشه یاری‌رسان ما باشند. به نظر می‌رسد تکمیل حلقه صیانت و حفاظت از جنگل‌ها و مراتع ملی کشورمان در مقابل تخریب و آتش‌سوزی نیازمند فرهنگ‌سازی و آموزش به‌منظور پیشگیری، تجهیز امکانات اطفای حریق و در نهایت برخورد با متخلفان است، که نقش مدیریت در همه حلقه‌های این زنجیره مشهود است.

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از روزنامه ايران، سال بيست و يكم، شماره 6052 ، چهارشنبه 22 مهر 1394، صفحه14

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین